UzAuto Motors онлайн-шартномаларнинг 80 фоизи бекор қилинганидан сўнг Cobalt сотувини дилерлар орқали бошлади

UzAuto Motors компанияси 2025 йил 3 ноябрдаги онлайн-шартнома тузиш жараёнида расмийлаштирилган шартномаларнинг катта қисми бекор қилинганидан сўнг Chevrolet Cobalt автомобиллари савдосини расмий дилерлар тармоғи орқали йўлга қўйилганини эълон қилди. Бу ҳақда авто ишлаб чиқарувчининг матбуот хизмати хабар берди.

3 ноябрь куни UzAuto Motors 100 мингта Chevrolet Cobalt автомобилини сотувга чиқарди, улар 2,5 соат ичида шартнома қилинган эди. Етти кун давомида, шартнома шартларига кўра, тўланмаган шартномалар ёпилди. Умумий ҳажмнинг тахминан 20%ни ташкил этган 20833 нафар харидоргина тўловни амалга оширди.

Компаниянинг қайд этишича, онлайн-шартнома тузиш якунлангандан сўнг автомобиль сотиб олишга улгурмаган фуқаролардан кўплаб мурожаатлар келиб тушган. Бундан ташқари, шартномаларнинг катта қисми «автомобиль сотиб олишга реал эҳтиёжсиз» тузилган, дейилади хабарда.

Натижада UzAuto Motors Cobalt автомобилларини дилерлик тармоғи орқали сотишга қарор қилди.

Барча шартномалар UzAuto Motorsнинг ягона тизимида расмийлаштирилади ва уларнинг ҳақиқийлигини тасдиқловчи QR-кодга эга.

2025 йил 20 ноябрь ҳолатига кўра, дилерлик марказларига 2624 та Cobalt автомобили жўнатилган, улардан 1969 таси аллақачон сотилган ва харидорларга топширилган. Яна 6000 га яқин автомобиль дилерларга йўлда.

Компания дилерлар орқали сотувлар онлайн харид қилган мижозлар олдидаги мажбуриятларни бажаришга таъсир қилмаслигини таъкидлади. «2025 йил ноябрь» етказиб бериш муддати бўлган автомобилларнинг ярмидан кўпи аллақачон харидорларга берилган.

UzAuto Motors 2025 йил декабрь — 2026 йил январь ойларида етказиб бериш санаси кўрсатилган шартномалар бўйича берилиши керак бўлган автомобилларни 15 декабргача тўлиқ тайёрлашни режалаштирмоқда.

Коррупция ҳақидаги хабарларга муносабат

Autostrada.uz сайти автомобиль сотиб олиш учун «устма ҳақларнинг қайтиши» ҳақида хабар берди. Материалда айтилишича, дилерлик марказларида Cobaltнинг қиммат позициялари учун шартномалар нисбатан эркин мавжуд, лекин энг арзон Style AT комплектацияси учун шартнома гўёки 200 доллардан бошлаб пора эвазига таклиф қилинмоқда.

Нашрнинг хабар беришича, автосалонлар шартномаларни офлайн бериш ҳуқуқини олган, аммо улар Cobalt шартномалари мавжудлигини ошкор қилмаяпти. Шартномаларни тақсимлашнинг шаффоф эмаслиги ва автосалонларнинг сукут сақлаши соядаги даромад схемалари учун идеал шароит яратмоқда, дейилади хабарда.

UzAuto Motors коррупцияга нисбатан «муросасизлик» сиёсатига амал қилишини билдирди ва мижозларни бу каби фактлар ҳақида компаниянинг Комплаенс департаментига хабар беришга чақирди.

«Ушбу хабарни текшириш шуни кўрсатдики, муаллиф биронта ҳам аниқ тасдиқни тақдим эта олмаган, шу билан бирга хабар “UzAuto Motors” АЖга ҳам, Chevroletнинг расмий дилерларига ҳам обрўга зарар етказмоқда, биз текширилмаган, ҳеч нарса билан тасдиқланмаган ҳар қандай миш-миш ва тахминларни тарқатишдан тийилишни қатъий сўраймиз», — дейилади компания баёнотида.

Сотувларнинг пасайиши фонида компаниянинг 2025 йил январь-сентябрь ойларидаги даромади 12,8 фоизга ёки 5,2 трлн сўмга камайиб, 35,4 трлн сўмни (2,93 млрд доллар) ташкил этди. Соф фойда 3,6 фоизга камайиб, 2,66 трлн сўмга (220 млн доллар) етди.

Йиллик ҳисобда Chevroletнинг бозордаги расмий улуши 26 мингтага камайиш ҳисобига 89,4 фоиздан 82,7 фоизгача қисқарди — 245,1 мингтагача. Сотувлар деярли барча моделлар бўйича пасайди: бозор етакчиси Cobalt (-4,2%), Tracker (-12%), Onix (-37,8%).

Moody’s рейтинг агентлиги аввалроқ Хитойнинг BYD каби янги ўйинчиларнинг кириб келиши Ўзбекистон автомобиль бозорининг ривожланишини рағбатлантираётганини хабар қилган эди. Бироқ, рақобат UzAuto Motorsнинг доминант мавқеини сақлаб қолиш учун тартибга солинмоқда.

Компания ички бозорга (барча сотувларнинг 90 фоизи) ва 2027 йилдан кейин тугайдиган General Motors билан лицензия шартномасига боғлиқ бўлиб қолмоқда. Агентлик, шунингдек, моделлар қаторининг чекланганлиги ва нисбатан эскирганлигини қайд этади. Ижобий томонлари орасида — автомобилсозликнинг давлатнинг саноат сиёсатидаги стратегик аҳамияти, мувозанатли молиявий сиёсат ва барқарор кредит кўрсаткичлари.