Ўзбекистон компаниялари 5 йилда 75 та самолёт сотиб олади — президент

Янги Тошкент халқаро аэропорти қурилиши билан бир қаторда, маҳаллий компаниялар авиапаркидаги самолётлар сонини 75 тага ошириш режалаштирилган. Бу ҳақда президент Шавкат Мирзиёев маълум қилди («Ўзбекистон 24» телеканалининг «Менимча» дастурига кўра).

Бугунги кунда Ўзбекистон авиакомпаниялари 105 та самолётга эга. Давлат раҳбарининг сўзларига кўра, яқин 5 йил ичида уларнинг сони 180 тага етказилади, йўналишлар сони 230 тагача, ички ва халқаро рейслар сони эса йилига 200 мингтагача ошади.

Мамлакатга Саудия Арабистони, БАА, Қатар, Жанубий Корея, Хитой, Ҳиндистон, Малайзия, Туркия, Россия, Полша ва бошқа давлатлардан 51 та авиакомпания мунтазам рейсларни амалга оширмоқда.

Кўрсатув хабарига кўра, янги аэропорт мажмуаси ўз миқёси бўйича (майдони 1310 га ни ташкил этади) 16 та «Tashkent City» га, 1580 та футбол стадионига ёки Учтепа туманининг ярмига тенг бўлади.

«Биз ҳисоб-китоб қилдик: агар бу ерда 180 та самолёт бўлса ва барча тадбирлар амалга оширилса, давлат йилига 700 миллион АҚШ долларидан ортиқ даромад олади», — дея қайд этди давлат раҳбари.

Президент лойиҳа мамлакат транспорт инфратузилмасини ривожлантиришга қаратилганини таъкидлади. «Ота-боболаримиз: „Йўл машаққати — энг оғир машаққат“, деганлар. Биз темир йўллар, метролар қурмоқдамиз, энди эса ҳаво йўлларини ҳам тартибга келтирамиз. Ўйлайманки, бу халқ манфаатига хизмат қилади», — деди Шавкат Мирзиёев.

Янги аэропорт лойиҳаси халқаро авиаузелларни лойиҳалаштиришда кўп йиллик тажрибага эга бўлган Нидерландиянинг Naco Consulting компанияси томонидан ишлаб чиқилган.

Қурилиш жойи хавфсизлик талаблари, учиш ва қўниш шартлари инобатга олиниб танланган, деди президент.

«Бу Тошкент ва Тошкент вилоятининг чорраҳаси. У ерга максимал 25 дақиқада етиб бориш мумкин — жами 24 км. Биз шаттл-басларни ташкил қиламиз, келажакда эса, Худо хоҳласа, метрони ҳам қурамиз. Ҳаммаси уйғунликда ишлайди», — деди давлат раҳбари.

Президент янги аэропорт 20 минг гектар майдонга эга бўлган Янги Тошкентнинг ажралмас қисмига айланишини таъкидлади.

Шавкат Мирзиёев 2025 йил 15 октябрь куни янги аэропорт қурилишига тамал тошини қўйди. Маросимда у аэропорт қурилиши Ўзбекистонни «Шарқ ва Ғарб, Шимол ва Жанубни боғлайдиган» минтақавий авиация хабига айлантириш учун пойдевор яратишини таъкидлади.

Аэропорт Янгийўлдан тахминан 7 км шарқда (жойлашув) қурилиши тахмин қилинмоқда. Лойиҳа Vision Invest (Саудия Арабистони, 45%), Sojitz Corporation (Япония, 30%), Incheon Airport Corporation (Жанубий Корея, 15%) ва Uzbekistan Airports (10%) иштирокида давлат-хусусий шериклик форматида амалга оширилмоқда. Биринчи босқичда лойиҳага 2,6 млрд доллар инвестиция киритилади, шундан 1,8 млрд аэровокзал қурилишига, 800 млн эса аэродром инфратузилмасига йўналтирилади.

Ҳаво дарвозаси ҳар йили 20 миллионгача йўловчига ва 129 минг тонна юкка хизмат кўрсатиши, соатига 30 тагача учиш ва қўниш амалиётини бажариши ва бир вақтнинг ўзида 62 та самолётни қабул қилиши мумкин. «Duty Free» майдони 46 минг кв. метрни ташкил этади. Аэропортгача тезюрар автомагистраллар ва темир йўл ўтказилади. Баҳоларга кўра, лойиҳа давлатга 27 млрд доллардан ортиқ даромад келтиради.

2025 йил сентябрь ойида «Uzbekistan Airways» ва «Boeing» Нью-Йоркда 14 та Boeing 787-9 Dreamliner самолёти етказиб бериш бўйича қатъий шартнома ва худди шу турдаги 8 та самолёт учун опцион имзолади. Етказиб бериш 2031 йилдан бошланади (дастлаб улар 2029–2032 йилларга мўлжалланган эди). «Uzbekistan Airways» 2016 йилдан бери Марказий Осиёда бундай самолётларни эксплуатация қилаётган ягона оператор бўлиб қолмоқда.

2025 йил март ойида Ўзбекистон 14 та Airbus самолётини сотиб олиш ва яна 5 та лайнерни ижарага олишга келишган.

2022 йил ноябрь ойида Ўзбекистон 800 миллион еврога яқин маблағ эвазига 17 та Airbus ва ATR самолётини сотиб олиш бўйича келишув имзолаган.